Kto może ubiegać się o dotację z projektu „Mój prąd” ?

O dofinansowanie w ramach Mojego Prądu mogą ubiegać się osoby fizyczne, które wytwarzają prąd na własne potrzeby , które mają zawartą umowę kompleksową, która reguluje kwestie związane z wprowadzeniem do sieci energii elektrycznej, jaka wytworzyła mikroinstalacja.   
O dotację w programie można się ubiegać, jeśli instalacja jest już wykonana i podłączona do sieci. Należy jednak pamiętać, że Rządowy projekt ,,Mój prąd" nie obejmuje:
- budynków w budowie, 
- istniejących systemów,  
- systemów w rozbudowie, 
- kosztów poniesionych przed 23 lipca 2019r., 
- instalacji przyłączonych przed 23 lipca 2019r. 

Czy dotacja Mój Prąd podlega podatkowi ?

Dotacja nie podlega opodatkowaniu, a więc podatnik nie wykazuje jej w zeznaniu rocznym PIT.

 

Czy we wniosku  uwzględniamy kwoty netto, czy brutto?
We wniosku uwzględniamy tylko kwoty brutto.
 

Czy w przypadku dwóch domów beneficjent może otrzymać dwie dotacje?
Beneficjent może złożyć więcej, niż jeden wniosek. Dofinansowanie dotyczy konkretnej instalacji, która podłączona jest do licznika dwukierunkowego w danym Punkcie Poboru Energii (PPE).

 

Czy wniosek o dofinansowanie może złożyć pełnomocnik Beneficjenta/Wnioskodawcy?
Wniosek może być złożony za pośrednictwem PEŁNOMOCNIKA, należy zatem wypełnić odpowiedni wzór pełnomocnictwa, jaki jest na stronie programu Mój Prąd. 

 

Czy nadal wymagany jest zapisek za fakturze „Zgłoszono do Programu Priorytetowego Mój Prąd” ?
W ramach II naboru dopisek nie jest wymagany.

 

Gdzie zamontować instalacje, aby skorzystać z dotacji „Mój Prąd” ?

Może to być zarówno budynek mieszkalny, jak i budynek gospodarczy. Ważne jest, żeby instalacja była podłączona przez OSD do licznika dwukierunkowego w danym Punkcie Poboru Energii oraz aby była zawarta umowa kompleksowa.

 

Do kogo zgłaszać wniosek, w jakiej formie ?
Wniosek składamy do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Musi on być zatwierdzony przez Ministra Energii.
Możemy go przekazać zarówno w wersji papierowej, jak i elektronicznej.

 

Jak sprawdzić, co dzieje się z naszym wnioskiem?

Status wniosku możemy sprawdzić na stronie internetowej programu Mój Prąd 
 

 

 

 

 

Jakie dokumenty składamy wraz z wnioskiem o dotację?
Do wniosku o dofinansowanie dołączamy:
- kopię faktury za dostawę i montaż instalacji fotowoltaicznej;
- dowód zapłaty faktury/oświadczenie o dokonanej wpłacie;
- zaświadczenie Operatora Sieci Dystrybucji, które potwierdzi montaż licznika wraz z numerem Punktu Poboru Mocy, w którym go zainstalowano;
- Oświadczenie dotyczące przetwarzania danych osobowych RODO;
- jeśli sam inwestor jest jednocześnie instalatorem, musi dołączyć oświadczenie o samodzielnym montażu instalacji.

 

Dla wniosków składanych elektronicznie niezbędne jest posiadanie profilu zaufanego lub e-dowodu. W momencie składania wniosku musimy mieć przy sobie:
- login z hasłem do profilu zaufanego oraz telefon komórkowy;
          lub
- podpis kwalifikowany, ewentualnie e-dowód.
Wówczas wszystkie wypunktowane wyżej dokumenty do wniosku muszą być przygotowane w wersji elektronicznej.

 

Czy faktura może być wystawiona na osobę trzecią  (nie na ta, która składa wniosek o dotację) ?

Istnieje taka możliwość, jednak dane na fakturze powinny wskazywać, że dotyczą instalacji wnioskowanej do dofinansowania  (adres/nazwa towaru/usługi).

 

Jakie dokumenty należy pobrać od Operatora Sieci Dystrybucyjnej?

Od OSD należy pobrać zaświadczenie potwierdzające przyłączenie mikroinstalacji. Musi ono zawierać dane prosumenta, jak i właściwego OSD oraz potwierdzić montaż licznika wraz z numerem Punktu Poboru Mocy, w którym go zainstalowano.

Czy w celu uzyskania dotacji możemy posłużyć się wieloma fakturami na jedną instalację?
Tak, istnieje możliwość, aby jeden wniosek zawierał kilka faktur. W takiej sytuacji konieczne jest złożenie oświadczenia, że wszystkie zakupione materiały i wyposażenie przedstawione w   fakturach będących podstawą  wniosku o dofinansowanie były niezbędne do montażu mikroinstalacji fotowoltaicznej i zostały w tym celu wykorzystane.

 

Jaka jest różnica między panelami monokrystalicznymi a polikrystalicznymi, jakie panele lepiej zainstalować?

 

Monokrystaliczne panele fotowoltaiczne - składają się z ogniw powstałych z dużego monokryształu krzemu. Ogniwa te są rozpoznawalne  po ich kolorze, są zazwyczaj barwy ciemnoniebieskiej albo czarnej. 
Od paneli polikrystalicznych różnią się też kształtem ogniw. Często mają  zaokrąglone boki, a to dlatego, że  monokryształ krzemu w przekroju jest kołem. Moduły te osiągają największą sprawność z pośród wszystkich rodzai paneli, co jest ich nie dużą zaletą.  Charakteryzują się największym temperaturowym współczynnikiem mocy. W przeliczeniu wat mocy zainstalowanej okazują się one najdroższym rozwiązaniem. 
Panele monokrystaliczne charakteryzują się sprawnością na poziomie 15-18% i temperaturowym współczynnik mocy wynosi: 0,43 – 0,50 %/°C. 

 

Polikrystaliczne panele fotowoltaiczne  -  składają się z ogniw wyprodukowanych z polikrystalicznego krzemu. Krzem polikrystaliczny to krzem, który wykrystalizował z wielu monokryształów krzemu. Zawsze mają kształt prostokąta lub kwadratu i są barwy jasnoniebieskiej. 
Moduły te również charakteryzują się wysokim współczynnikiem mocy jednak niższym od paneli monokrystalicznych. Ich temperaturowy współczynnik mocy również jest niższy od tego jakim charakteryzują się moduły monokrystaliczne, co zapewne jest ich dużą zaletą. Polikrystaliczne panele w przeliczeniu na wat macy zainstalowanej będą panelami tańszymi od monokrystalicznych. Sprawność paneli polikrystalicznych to 14-16% , natomiast ich temperaturowy współczynnik mocy wynosi: 0,40 – 0,47 %°C.

 

Czy warto montować optymalizatory?

O optymalizatorach warto myśleć w przypadku gdy:
- moduły fotowoltaiczne mają być zamontowane na różnych płaszczyznach dachu wielospadowego;
- w wielu miejscach będzie się pojawiać okresowe zacienienie modułów;
- chcemy monitorować pracę poszczególnych modułów (nie całej instalacji) .
W przypadku zamontowania optymalizatorów dodatkowy uzysk energii może wynieść kilka, a nawet kilkanaście procent.

 

 

SPRAWDŹ co się dzieje z Twoim wnioskiem

Najczęściej zadawane pytania odnośnie programu i montażu instalacji fotowoltaicznych
 

27-600 Sandomierz   |   ul. Doktora Aleksandra Dobkiewicza 8a/6   |   Tel. 667 38 11 38   |   pvsun@pvsun.pl

tel. 667 38 11 38

Zapraszamy od poniedziałku do piątku: 8:00 - 16:00

pvsun@pvsun.pl

social media: 24h

27-600 Sandomierz, ul. Doktora Aleksandra Dobkiewicza 8a/6

copyright © 2019 - 2021 by PVSUN